Deze blog is een beetje anders dan normaal. Het is namelijk een combinatie van twee weken. Door mijn stage en alle drukte ben ik kwijt wat ik op welke dag heb gedaan. Daarom deel ik deze keer gewoon de momenten die mij het meest zijn bijgebleven.
Een van die dagen zijn we niet de heide op geweest. In plaats daarvan hebben we de schapen ontwormd. Daarbij moesten de schapen meerdere keren door het vanghok. Ik mocht dit samen met Liv doen. De eerste keer vond ze het nog best lastig en durfde ze nog niet veel druk op de schapen te geven. De tweede ronde ging dat al een stuk beter. Toen durfde ze meer initiatief te nemen en dat was prachtig om te zien. Ik was dan ook erg trots op haar.
De schapen moesten uiteindelijk nog een keer door het vanghok, omdat we wilden tellen hoeveel schapen er nog geschoren moesten worden. Zondag stond namelijk het schapenscheerdersfeest op de planning. In de avond heb ik zelf ook nog een schaap geschoren.
Ook ben ik voor het eerst echt met Liv gaan trainen. Haar vorige eigenaren helpen twee keer per week mensen met het trainen van hun honden of stellen hun schapen beschikbaar om mee te oefenen. Je kunt dan werken in een kraal met ronde hekken of met een groep schapen in het veld.
Dat was ontzettend leerzaam. We hebben vooral geoefend in de kraal, waarbij Liv moest leren om alle schapen mee te nemen en niet een deel van de groep te vergeten. Het ging verrassend goed en ik heb er veel vertrouwen van gekregen.
Een ander hoogtepunt was het schapenscheerdersfeest. Samen met een groep vrijwilligers zijn we met de schapen naar het dorp gelopen. Dat alleen al is een hele belevenis.
We hadden ongeveer 55 schapen mee die allemaal geschoren moesten worden. Uiteindelijk hebben we ze allemaal afgekregen. Zelf heb ik één schaap geschoren. De rest van de dag heb ik vooral vragen van bezoekers beantwoord en verteld over de kudde en de schapen.
Ook Liv deed het geweldig. Ondanks alle drukte heeft ze het grootste deel van de dag rustig liggen slapen.
Ondertussen mag Liv ook steeds meer meehelpen op de heide. In het begin had ik afgesproken dat de eigenaresse van de schapen mij zou begeleiden, zodat ik kon leren hoe ik Liv het beste kan aansturen. Die hulp had ik toen ook echt nodig. Inmiddels begrijpt Liv al heel goed wat de bedoeling is. Natuurlijk zijn er nog dingen die beter kunnen, maar dat hoort erbij.
Ik ben ontzettend trots op hoe snel ze leert.
Zelf vind ik het soms nog spannend. Op de heide zie je de hond niet altijd en de wolf is er natuurlijk ook gewoon. Maar met iedere keer dat we samen werken krijg ik meer vertrouwen in haar en in mezelf.
Door het warme weer zijn onze dagen ook veranderd. Normaal gaan we in de zomer al vroeg de heide op, vaak rond zes uur 's ochtends. Maar de afgelopen tijd was het zelfs daarvoor te warm. Daarom zijn we helemaal niet meer de heide op gegaan. Het is simpelweg niet prettig voor de schapen en de honden.
Zelf ben ik ook niet zo'n fan van warmte, maar het werk gaat natuurlijk gewoon door.
Met deze blog sluit ik ook mijn blokstage af. De afgelopen periode ben ik veel vaker bij de kudde geweest en heb ik ontzettend veel geleerd. Vanaf nu ben ik weer twee dagen per week bij de schapen. Dat is even wennen, maar ik kijk ernaar uit om alles wat ik geleerd heb verder in de praktijk te brengen.
Tot snel tussen de schapen.